학회소식         공지사항

한국방송학회 미디어심리연구회 “2018 콜로키움 시리즈 2” 개최

1. 회원님의 건강을 기원합니다.

 

2. 한국방송학회 미디어심리연구회는 한국연구재단 SSK 연결사회와 가치공유 연구단과 공동으로 오는 9 14() “미디어 심리 연구회 2018 콜로키움 시리즈 2”를 개최합니다. National University of Singapore에서 조교수로 계시다가 건국대 미디어커뮤니케이션학과로 최근 부임하신 채지영 교수님께서 Social Media Influencers 에 대해 강연하고 미디어 심리학자의 책읽기라는 책리뷰도 있을 예정입니다. 인간 심리를 중심으로 한 미디어와 커뮤니케이션 현상에 대한 연구들 그리고 연구 공동체에 대한 자유롭고 활기찬 토론을 하고자 합니다. 회원님들의 많은 관심과 참여 부탁드립니다.

 

- 다음 -

 

□ 콜로키움 일정

-일시: 2018. 09. 14() 16:00 ~ 18:00

-장소: 크레오 스페이스 뚝섬점 (아래 약도 참조) 서울특별시 성동구 왕십리로4 20 4

뚝섬역 7번 출구에서 도보 2분거리 (파킹은 공영주차장을 이용하시면 됩니다)

-주최: 한국방송학회 미디어심리 연구회/SSK 연결사회와 가치공유 연구단

   -1부 연구 발표:  Explaining Females’ Envy toward Social Media Influencers (채지영 교수, 건국대 미디어커뮤니케이션학과 조교수, 아래 초록과 발표자 소개 참조)

  - 2부 미디어심리학자의 책 읽기: The Information: A History, A Theory, A Flood.   by James Gleick [인포메이션 INFORMATION: 인간과 우주에 담긴 정보의 빅히스토리. 제임스 글릭 저]  (토의자: 진보래 교수, 중부대학교 신문방송학과, 아래 책 소개 참조)

 

□ 약도: 크레오 스페이스 뚝섬점

 


 

2부 순서는 뒷풀이를 겸해서 진행됩니다. 뒷풀이는 참가비 (1만원)가 있으며, 오실 분은 사전에 운영진께 알려주시기 바랍니다.

 

□ 문의 사항: <미디어 심리 연구회> 운영진

- 정성은 (연구회장, 성균관대학교, chseun@gmail.com)

- 진보래 (총무간사, 중부대학교, bjin23@gmail.com)

- 김정현 (총무간사, 서강대학교, junghyunk@sogang.ac.kr)

- 송하연 (총무간사, 가천대학교, hayeon.song@gmail.com)

 

□ 제1부 연구 발표 초록

Explaining Females’ Envy toward Social Media Influencers

Social media influencers are online celebrities who exhibit their personal lives to many followers via social media. Media studies have analyzed influencers’ display of the luxurious life to which ordinary women can only aspire. Applying a quantitative method to previous findings, this study examined the psychological process through which social media use and personality traits affect females’ envy toward influencers through social comparison. Specifically, this study tested whether social media use variables (exposure to influencers’ social media, interest in specific content on influencers’ social media) and personality traits (public self-consciousness and self-esteem) are associated with the frequency of comparison of one’s life with that of influencers, which in turn predict envy toward them. A two-wave online survey was conducted in South Korea (N = 1,064 at Wave 1 and 782 at Wave 2) among female smartphone users aged 20 to 39. A path analysis revealed that all four independent variables at Wave 1 indirectly influenced envy at Wave 2 through social comparison at Wave 1, when envy at Wave 1 was controlled for. The findings extended the scope of social comparison theory and provided a critical view of influencers’ self-representation from a feminist perspective.

 

발표자 소개

채지영 건국대 미디어커뮤니케이션학과 조교수 (2017-present)

서울대 역사교육과 졸업

동아일보사 기자 (6 8개월)

New York University (M.A.) 2009-2011

U of Illinois at Urbana-Champaign. (Ph.D.) 2011-2015

National University of Singapore (President's assistant professor) 2015-2017

 

□ 제2부 책 <인포메이션: 인간과 우주에 담긴 정보의 빅히스토리> 소개

YES24 책소개: http://www.yes24.com/24/Goods/35243316

NYT Book Review: https://www.nytimes.com/2011/03/20/books/review/book-review-the-information-by-james-gleick.html


 

목록